lauantai 5. lokakuuta 2013

Kilimanjaro

Takapihalta näkyy muheva ja mehevä maisema, nimittäin Kilimanjaron vuori. Heti ensimmäisenä viikonloppunani minulla oli mahdollisuus lähteä päivävaellukselle Kilimanjarolle. TVL talolta meitä lähti 7 ihmistä vaelluskengät jaloissa ja retkieväät repussa autolla ensin vuoren juurelle autolla ja siellä ilmoittauduimme toimistossa että olemme lähteneet vuorelle. Valmiina seikkailuun!

Määränpäänämme olisi siis Kilimanjaron Mandara hut, eli ensimmäinen perusleiri, jossa vuoren valloittajat yöpyvät ensimmäisen yön. Mandara hut sijaitsee n.2720 metrissä ja sieltä kävisimme vielä pienen matkan korkeammalla ihailemassa maisemia.

Ensin matkanteko oli helppoa ja maasto vehreää metsää, jossa oli paljon naavaa ja sammalta puissa.

Jee ja vihdoin päästiin Mandara Hutille

Väsynyt mutta onnellinen. Voimaannuttavat sanat olivat käytössä ylöspäin patikoinnin aikana. Tulipa mieleeni myös että olisi voinut vähän käydä salilla ennen tätä reissua...

Lounasboxini sisältö

Apinoita näkyi siellä täällä, musta-valkoisia joilla oli pitkä karva sitten mustia ja näitä ruskeita. Näimme myös monenlaisia lintuja, jotka pitivät mielenkiintoisia ääniä. Joistain äänistä ei tiennyt oliko se apina vai lintu, sen verta ihmeellisiä ääniä kuului välillä.

Jossain kohtaa ihan yhtäkkiä metsä muuttui totaalisesti, kun siirryttiin tundra alueelle.

Reipas vaeltajajoukkomme

Tämä oli korkein kohta, opas arvioi korkeudeksi n.3000m (tai muutama metri vajaa)

Maisemaa 3000 metrssä, kun lähdimme takaisin alaspäin kävelemään, oikealla opas nro1.

Toinen oppaamme

Tavaroiden kantajat saivat kyllä kunnioitukseni, niin vahvoja miehiä! Hyvä kun jaksoin kävellä pienen repun kanssa niin kantajat veivät hirmuisia lasteja vettä, ruokaa ja muuta tavaraa.

Kukkia, joita kasvaa vain Kilimanjarolla.

Ihan mieletön kokemus! Voi vaan hattua nostaa niille jotka kiipeää vuoren huipulle! On ne aika sisukkaita tapauksia! Itse en tiedä oisko musta siihen, ehkä olisi, jos vähän hankkisi paremman peruskunnon alle. Voin vaan kuvitella miltä vuoren huipulla tuntuu ja miltä siellä näyttää ( tai en voi ) kun jo päivän patikoinnin perusteellakin oli noin hienot maisemat (jotka eivät tietenkään näytä yhtään miltään valokuvassa).

Paluumatkalla ohitsemme ajoi muutama hääauto ja yhdellä lava-auton lavalla soitti iloinen puhallin- ja rumpusoitin bändi! Ihan mahtava meininki!

Illalla kun pääsimme takaisin TVL talolle oli meille lämmitetty sauna! Miten ihanaa! Sauna on pieni puusta tehty rakennus TVL talon pihassa, jonne juuri ja juuri mahtuu 6 naista liha lihaa vasten. Saunassa on tynnyristä tehty kiuas joka lämpiää puulla. Yövartijamme Babu oli sen meille ystävällisesti lämmittänyt. Kun olimme vilvoittelemassa saunan terassilla meni sähköt. Kiva. Oli todellakin säkkipimeää! Babu meni laittamaan taskulampun valossa generaattorin päälle ja valot palasivat. TVL talolla meillä on vain 3 suihkua ja ilmoittauduin menemään ensimmäisessä suihkuvuorossa suihkuun. Vesi oli kylmää mutta väliäkö tuolla. Seuraavat suihkuun menijät nimittäin saivat suihkutella taskulampun valossa sillä generaattorikin hajosi. Uutta generaattoria lähdettiin hakemaan kun autonavaimet löytyivät (niidenkin etsiminen oli jo melkoinen hässäkkä, HEH). Sitten kun Anna (joka on töissä TVL talolla) lähti hakemaan uutta generaattoria Hannan ja Louisin talolta auto jäi jumiin mutaan. Joku random tyyppi auttoi yön pimeydessä auton jälleen liikkeelle. Kun he palasivat yöseikkailultaan generaattorin kanssa, oli sähköt palautuneet. Semmosta.

Taskulamppu on kyllä elintärkeä kapistus täällä Tansaniassa, jossa sähköt menee vähän väliä. Kunhan on rento mieli matkassa niin kaikki asiat sujuu. Jos ei siihen aikaan kun on sovittu, niin joskus vähän myöhemmin. Täällä tosiaankin tunnetaan käsite african time (afrikkalainen aika) joka on jotain vähän sinne päin, yleensä 15-45minuuttia tai enemmänkin kuin oikea aika joka on sovittu.